czwartek, 13 kwietnia 2017

Czy Polacy wiedzą co jedzą ? ?


  Czy kiedykolwiek będąc w sklepie i sięgając po jakiś wybrany produkt, skupiłeś się na tabeli wartości odżywczej, czy może przeczytałeś skład owego produktu?
       Zapewne Nie!
   Jakiś czas temu natrafiłem, na notatkę jeszcze z swoich zajęć z żywieniowych i właśnie była tam analiza, pytania zawartego w tytule.
  Z samej analizy wynikało, że świadomość Polaków co do żywienia się poprawiła, ale według badań przeprowadzonych w 2016 roku przez Instytut Żywności i Żywienia wynika, że Polacy nie czytają etykiet umieszczonych na produktach żywieniowych.
 Co wiąże się, z jedną znaczną odpowiedzią, że nasze społeczeństwo nie wie co je.
   Jednakże Instytut Żywności i Żywienia prowadził/prowadzi tzw. Projekt zwiększenia świadomości społeczeństwa w dziedzinie zdrowego odżywiania.
 W ramach czego rozpowszechnia różnego rodzaju ulotki oraz broszury edukacyjne, których celem jest zachęcenia społeczeństwa do czytania etykiet, sprawdzania składu żywności, czy sprawdzania tabeli wartości odżywczej.
 W tym projekcie podobało mi się to, iż IŻŻ owe ulotki i broszurki wysyłał bezpośrednio do szkół, czy punktów, restauracji gastronomicznych. Dzięki czemu, w większym stopniu mógł trafić do Polaków.

  Ale czy oby na pewno owe ulotki i broszurki przekonały Polaków do sprawdzania tego co jedzą? W tym celu postanowiłem stworzyć krótką ankietę, zaledwie zawierała ona 4-5 pytań, na które anonimowo można było odpowiedzieć i pomóc mi w owym wpisie.
 W Mojej ankiecie wzięło udział 17 osób, wydaje mi się, że wystarcza taka ilość by stwierdzić, że nasz naród w pełni nie wie co kupuje i co jada.
 Jednakże, badanie ankietowe powtórzę za jakiś czas i na pewno wrócę do owego wpisu aby go w jakiś sposób porównać i dopełnić informacjami. Jeden tydzień na zebranie wystarczających danych to trochę mało. .

 Analiza Ankiety :



  Do ostatniego diagramu chciałbym napisać mała poprawkę gdyż, diagram zliczył mi odpowiedzi Tak oraz [Jeżeli tak, jaki to sport] osobno. Także:

 OGÓLNIE ODPOWIEDZI TAK : 8
 ODPOWIEDZI NIE: 9 . . . . 


   Jak już wspomniałem wyżej, owe badanie zostanie powtórzone za jakiś czas oraz bardziej dopracowane. Także spodziewajcie się, iż za jakiś czas powrócimy do dzisiejszego wpisu, i sprawdzimy czy z biegiem czasu Polacy bardziej będą zwracali uwagę na to co jedzą.
  Oczywiście nie możemy zapomnieć o Kąciku Kuchcika ... 


     Kącik Kuchcika !

  Dzisiaj postanowiłem wstawić dla Was, przepis na szybkie placuszki owsiane z kiwi.. 

       Będziemy potrzebować: 
  1. 4-6 łyżek płatków owsianych 
  2. 1,5 kiwi 
  3. 1 jajko
  4. słonecznik
  5. oliwa
  Ja do naszych placuszków również zrobiłem mus z Kiwi oraz Jarmużu 
 Do musu potrzebujemy :
  1.  Kiwi
  2. garść jarmużu 
  3. słonecznik
 Sposób przygotowania musu:
  •  Wszystkie składniki miksujemy i Gotowe.. :) 

 Sposób przygotowania placuszków:
  1. Kiwi Obrać 
  2. Płatki, słonecznik, kiwi i jajo wrzucić do blendera i z miksować. 
  3. Na rozgrzanej oliwie, może być olej rośliny smażymy owe placuszki na złoty kolor. 
   

7 komentarzy:

  1. Emilka Sadowska15 kwietnia 2017 00:56

    Placuszki bardzo smaczne, właśnie je wykonałam.
    Co do samego wpisu. Staram się czytać etykiety czy te tabelki wartości odżywczej, lecz zawsze mi to nie wychodzi. A to się spieszę, aby wrócić szybko do domu zrobić obiad bo dzieci wracają z szkoły. A to coś innego mnie rozprasza.
    Bardzo spodobał mi się poruszony temat i na pewno będę się starała aby owe etykiety zacząć czytać a co najważniejsze ich skład.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję, przepis znaleziony w jakiś starych notatkach za czasów nauki i lekko zmodyfikowany.
      Co do samych etykiet, bardzo ważna sprawa, jeżeli interesuje nas świadomość co jadamy. Jak to mówią "Jesteś Tym co jesz!", Coś w tych słowach jest.
      Także, starajmy się czytać etykiety tych produktów, które wkładamy do koszyka. Zapewne początki takiej modyfikacji naszych zakupów, będą ciężkie ale z czasem uwierzcie mi stanie się to Waszym nawykiem.

      Usuń
  2. Bardzo Ciekawe, doświadczenie. Szczerze mówiąc nie zdziwiłam się wynikiem badania.
    W sumie mam małe pytanie, odbiegające od wpisu.
    Dlaczego niektóre diety są nieskuteczne? Zawsze jakoś mnie to interesowało dlaczego nie mogło by być, jednej uniwersalnej diety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc mnie również wynik owego doświadczenia nie zdziwił, chociaż mam lekko inne zdanie. Patrząc na przestrzeni lat hmm. 20 lat temu a obecnie to ten przeskok świadomości ludzi zwiększył się. No ale badanie badaniem :).

      Dlaczego niektóre diety nie działają. Bardzo trafione pytanie postaram Ci się odpowiedzieć w kilku słowach, ale na pewno nie omieszkam użyć takiego tematu do jakieś wpisu na blogu.
      Same diety mogą nie działać, ponieważ jest kilka warunków.
      Po pierwsze i chyba jest to jeden z istotnych warunków. Każdy z Nas jest inny i nie zawsze to samo działa tak samo na każdego z nas. Na jednego dana dieta zadziała cudownie i zrzuci kg bez tzw. efektu jojo a u innego po spadku wagi, wystąpi właśnie Efekt Jojo.
      Drugą istotną sprawą jest jak dieta jest zbilansowana, jeżeli dietetyk dobrze dobierze dietę do Nas, to nie ma się czego obawiać gdyż wiemy, że dostarczamy tyle składników odżywczych, że naszemu organizmowi wystarczy energii na PPM czy na treningi.
      To chyba w skrócie na tyle, ale na pewno jak już mówiłem. Postaram się aby dany temat użyć do danego wpisu, gdyż w komentarzu nie wyczerpałem całego tematu. Pozdrawiam ...

      Usuń
  3. Mimo, że świadomość w społeczeństwie odnośnie zdrowego odżywiania jest coraz to wyższa, większość słysząc "zdrowe odżywianie", sprawdzanie składu na produktach, tłumaczy to sobie jako dieta odchudzająca. Ludzie często radzą mi abym jadła "normalnie" bo i tak nie mam się z czego odchudzać. "Bo przecież cukru też twój organizm potrzebuje!" :D

    Pozdrawiam,
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  4. Kurcze ja od jakiegoś czasu mam takie zboczenie, że sprawdzam etykiety. Chociaż mam wrażenie, że niektórzy dziwnie patrzą jak stoję przy każdym produkcie kilkadziesiąt sekund i wertuję skład zanim włoże coś do koszyka:P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale takie zboczenie jest bardzo dobre, gdyż masz świadomość co wkładasz do koszyka. Ludzie zawsze dziwnie patrzą, takie mam odczucie :D>

      Usuń