Dusić, Piec czy Grillować ?!

Witajcie ! 
 Od dawana wiadomo, że istotne znaczenie ma nie tylko jakość i ilość spożywanych produktów ale również znaczenie ma ich sposób przyrządzania. Związana jest z tym ich większa lub mniejsza wartość odżywcza czy ich strawność, czyli łatwiej mówiąc, w jakim stopniu  składniki odżywcze zostaną wykorzystane przez organizm..

Nie dodawaj tłuszczyku ! 

 Dietetycy jak i żywieniowcy zalecają, by wykorzystywać taki sposób przyrządzania dań, aby nie dodawać do nich tłuszczu, a mianowicie mamy gotować tradycyjnie, na parze, pieczenie i grillowanie. Ze względu na wysoką ilość tłuszczu w diecie nie popieramy smażenia, zwłaszcza smażenie w głębokim tłuszczu (frytki). 

 W wielu książkach można zaczerpnąć wiedzy, że najlepszym, i w którym najmniejsze straty wartości odżywczych ponosimy, to gotowanie na parze. Dania przyrządzane w ten sposób prezentują się naturalnym wyglądem oraz zachowują swój smak. 

Gotowanie Tradycyjne.

 Polecanym sposobem przygotowywania posiłków jest również gotowanie w wodzie. Niestety w tej technice wiąże się to z pewnymi stratami wartości odżywczych, gdyż część witamin i składników odżywczych mineralnych przechodzi do wody lub uwalnia się wraz z parą.
 Wykonując potrawy tą techniką uzyskujemy dania lekkostrawne. Jej zaletą jest również fakt, iż podczas gotowania mięsa w wodze, część jego tłuszczyku trafia do wywaru. co powoduje że samo mięso zawiera go mniej.
 By natomiast unikać wygotowania dużych ilości i minerałów z warzyw i owoców, zaleca się by wkładać je bezpośrednio do wrzątku i gotować jak najkrócej. 

Duszenie.

To proces składający się z dwóch etapów, wstępnie obsmażamy produkt na tłuszczy, a następnie gotujemy go w niewielkiej ilości wody lub wywaru.
 Duszeniu można poddać każde mięso, ryby, warzywa. Duszenie powoduje wniknięcie do produktu tłuszczu podczas pierwszego etapu, dlatego alternatywą może być duszenie z pominięciem wstępnego smażenia, bądź wykorzystanie smażenia bez dodatku tłuszczu. 

Pieczenie. 

To już kolejna z metod obróbki cieplnej, polegająca na ogrzewaniu potraw za pomocą nagrzanego powietrza w piekarniku. Temperatura pieczenia zazwyczaj mieści się w granicach 160-250 C. 
 Zmiany zachodzące podczas pieczenia to przede wszystkim ubytek wody, zwiększenie przyswajalności biała i skrobi, powstanie związków Maillarda, nadających potrawą ciemnobrunatne zabarwienie. Te ostatnie powstają w wyniku reakcji cukrów prostych z aminokwasami i nie są trawione przez człowieka. Związki te spożywane w nadmiarze mogą prowadzić do chorób nowotworowych.
 Pieczenie również powoduje duże straty witaminy z grupy B.
Również ważne, by nie przypiekać zbyt mocno produktów skrobiowych (pieczywo, ziemniaki), gdyż może to skutkować powstaniem akryloamidu, szkodliwego związku potencjalnym rakotwórczym działaniu.
 Przed utratą wartości odżywczych najlepiej uchroni pieczenie w folii, pergaminie lub w przykrytym naczyniu żaroodpornym.

Grillowanie. 

Jest metodą obróbki cieplnej bez dodatku ani kropli tłuszczu.
 Temperatura grillowania może wahać się między 150-320 C. Przygotowując potrawy na grillu powinniśmy używać specjalnych tacek.
Dzięki nim nie tworzą się WWA, czyli wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne - substancje powstające pod wpływem skraplania, wyciekania i spalania tłuszczu. Poziom WWA w produktach mięsnych poddanych grillowaniu zależy od sposobu obróbki wstępnej, zawartości tłuszczu w tych produktach .. 
 Dobrym zastępnikiem może być grill elektryczny. Produkty przygotowane na takim grillu będą charakteryzowały się wyrazistym smakiem, ale również będą o wiele zdrowsze! 

To jak smażyć czy nie smażyć? 

Najmniej polecaną techniką przyrządzania dań jest smażenie, szczególnie w głębokim tłuszczu, gdyż powoduje to przejście znacznej ilości tłuszczu do smażonego produktu. Wiąże się to ze wzrostem kaloryczności oraz z obniżeniem strawności i wartości odżywczej. 
 Jeśli nie chcesz zrezygnować z smażenia to musisz pamiętać, by smażyć na tłuszczach do tego przeznaczonych, czyli odpornych na wysokie temperatury. Optymalna temperatura smażenia to 130-160 C. Tłuszcz podczas tej obróbki cieplnej jest odpowiedzialny za smak jak i reguluje temperaturę potrawy.
 Również pamiętaj aby dobrze rozgrzać tłuszcz, gdyż przy niskiej temperaturze potrawy bardzo nim nasiąkają. Smażenie powoduje niewielkie straty witamin z grupy B i składników mineralnych.
 Smażeniu można poddać niemal wszystkie produkty spożywcze, jednak najczęściej tego typu obróbce poddaje się mięso. 


W dzisiejszym wpisie wymieniłem "wszystkie" sposoby obróbki cieplnej. Jednym słowem mówiące najbardziej zdrowymi i polecanymi sposobami są: Gotowanie Tradycyjne jak i Gotowanie na Parze.
 W następnej kolejności Pieczenie jak i Grillowanie a na samym końcu, wiadomo dlaczego znajduje się Smażenie ...
 A wy jakiej obróbki termicznej używacie do wykonywania swoich potraw ? ? 


Również przypominam Wam i zapraszam Was do swojego FanPage, gdzie dwa razy w tygodniu pojawia się jakaś ciekawostka..
 Jak i również przypominam Wam o zbliżającym się rozdaniu, to już niebawem ! ! ! Więcej informacji pojawi się właśnie na Facebooku, bądź na naszym Instagramie, linki znajdziecie poniżej..!

Facebook: https://web.facebook.com/dietetycznefanaberiie/
Instagram: https://www.instagram.com/dietetycznefanaberiex/




Zdjęcia do dzisiejszego wpisu zostały zaczerpnięte z : 
*https://www.smakprostoty.pl/artykuly-i-porady/o-kuchni/jak-uzywac-patelni-grillowej

Komentarze

  1. Dla mnie najlepszą alternatywą jest niestety tradycyjne gotowanie i gotowanie na parze. Ponieważ po reszcie mam "zgage" jak i strasznie znoszę takie przyrządzanie posiłków ! :)
    Ale ciesze się, że przygotowuję posiłki w taki sposób bo jest zdrowo !

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty